”På väg in
till Buenos Aires från sjösidan ser man byggnaderna resa sig om en kompakt
massa, de flyter samman och bildar ett solitt, vitt massiv. Effekten är
besläktad med den första anblicken i Kanalen av kritklipporna vid Dover.” Näin
kuvaa Buenos Airesissa vuosina 1946-1951 ruotsalaisen lähetystön
lehdistöavustajana toiminut Martin
Rogberg teoksessaan Balkong mot Esmeralda, joka koostuu kaupungissa vietettyjen
vuosien aikana kerääntyneistä kokemuksista. Vaivattoman vastaanpanemattomasti
sidottuun matkakumppaniin tutustuin aloitteentekijänä Helsingin yliopiston
keskustakampuksen kirjaston jokasyksyisessä poistohyllyssä.
Lentokoneen voimin saapuva katselee istuimen selkämyksen
kohdalle osuneesta ikkuna-aukosta aluksi tyhjyyttä, joka mantereen ilmestyessä
kehystäytyy lemiläiseksi mereksi. Konehuoneen humistessa ja ikkunan jääkiteiden
sulaessa punertavassa aamuauringossa kölinalaisia harmaita talvisia peltoja reunustavat
puurivistöt purjehtivat sumussa osoittaen objektiivisesti kunnioitustaan K.
Villan muistolle.
Päiväntasaajan eteläpuolisessa lentoterminaalissa
effekten on saapujan silmään standardisoidus-käytännöllisen yleismaailmallinen.
No comments:
Post a Comment