Thursday, 7 August 2014

Jatkuva ruuhkatunti

“Folk kör sämre i New York, fortare i Paris, drulligare i Stockholm och vildare i Rio de Janeiro. Ingenstans så nyckfullt, självupptaget och egocentriskt som i Buenos Aires.”

”…ingenting kan hindra en porteño som har bråttom från att ta chansen att smita förbi där det passar honom.”

Buenos Airesin liikenne teki vaikutuksen myös M. Rogbergiin. Liikenne on edelleen jokseenkin villiä, liikennevaloista huolimatta kannattaa valmistautua päälle kaartaviin motoristeihin, ja aamuin illoin toistuvina ruuhkatunteina jopa suklaa-, tarra-, ompelutarvikesetti-, suurennuslasi- ja musiikkikauppiaat tietävät pysyä poissa matkustajia täynnä hotkuvista metrovaunuista. ”Långa avstånd och omoderna, bristfälliga kommunikationer och gör bilen till ett mer imperativt behov i Buenos Aires än i många andra värlstäder.” Kyseessä olivat ajat, jolloin Rogberg katsoo oikeuteutksi puhua Buenos Airesista neljämiljoonakaupunkina kaupungin rajoja tarkentamatta. Nykyisin keskustassa asuu lähes kolme miljoonaa ja työssäkäyjien lähteenä toimivat lähiöt mukaan luettuina asukkaisto lähentelee kymmentämiljoonaa. Aikoinaan auto saattoi olla hauska omistus, nykyisin yksityisautojen osaltaan luoma ruuhka on järjetön. Toisaalta aamuisessa ruuhkassa matelevaa linja-autoa parisataa metriä seuraamalla oli helppo löytää tämän piilotteleva pysäkki, nousta kyytiin ja matkustaa tunnin päähän La Platan kaupunkiin kokemaan toisenlainen liikennejärjestelmä.

La Platan keskusta on suunniteltu neliön muotoiseksi, sitä halkovat diagonaalit ja aukiot on aseteltu jokseenkin symmetrisesti. Katujen nimet ovat numeroita ja navigointi kuin koordinaatistossa liikkumista. Tosin noin seitsemänsadantuhannen asukkaan kaupunki on itsestään selvästi liikenteellisesti helppo toteutus. Silti keskusta suunniteltiin ja rakennettiin kokonaisuudessaan vasta sitten toistaiseksi ilman hallitsematonta kasvua ja edellisten rakenteiden päälle soveltaen tehtyjä luovuuksia.

Buenos Airesin keskustassa voi valita metron, linja-auton tai junan. Ahtailla kaduilla näkyy myös rohkeita pyöräilijöitä, ja jossain päin keskustaa on pätkiä pyöräkaistaa. Inflaation ja yleisen turvattomuuden lisäksi liikenne on yksi suosituista valituksen aiheista.

No comments:

Post a Comment