Tampere – Moskova
Lauantaiaamuna vanhemmat tarjosivat lähes kaksi kuukautta
pakkausta murehtineelle ja kyseenalaisen ansiokkaasti sen edellisyönä valmiihkoksi
hosuneelle kansalaiselle yksityis-kyydin Helsinkiin, josta venäläinen turistibussi
kurvasi kohti Pietaria. Suomalaisesta Helsingin ja Pietarin välillä
liikennöivästä linjasta poiketen venäläinen versio matkasi päiväsaikaan, eikä matkatavaroita
ainakaan tällä kertaa tarvinnut raahata bussin ruumasta näytille osana
menomatkan rajamuodollisuuksia. Onnellisesti bussin pysäkki Pietarissa ja
juna-asemat sekä Pietarissa että Moskovassa sijaitsivat toisistaan alle sadan
metrin päässä, ja junien pitkän vaihtovälin ansiosta riitti aikaa kysellä
Moskovan juna-asemalla sijaitsevan poliisiaseman lämminhenkisiksi
osoittautuneilta toimihenkilöiltä passin rekisteröinnistä.
Moskova – Nerjungri
Avoin vaunullinen
Matkareitti kulki osin Siperian rataa pitkin, mutta sen
sijaan, että juna olisi jatkanut Taišetista etelään kohti Irkutskia, se erkani Siperian
radan kanssa samansuuntaiselle mutta Baikal-järven pohjoispuolelta ohittavalle Baikalin-Amurin
rautatielle (BAM). Matka taittui
platskartassa eli avoimessa makuuvaunussa, jossa ilmeinen yksityisyyden puute
kuitenkin korvautuu sillä, etteivät mahdolliset epämieluisat matkatoverit ole
yhtä kiusallisia kuin suljetussa hytissä (ks. lähihistoriaan ajoittuva painotuote
Hytti nro 6).
Makuuvaunussa näkee ja kuulee paljon. Ontuva keskustelu
tahoiltaan samaan junaan kerääntyneiden kanssa antoi ymmärtää monien olevan
palaamassa töihin synnyinmaassa viettämältään lomalta. Junassa keskustelu oli
lähes varomattoman avointa, ja sen lisäksi, että eräs moldovalainen mies kertoi
itsekin olleensa rakentamassa BAMia (julistettiin täysin valmiiksi 1991), oli maailmanmainetta
niittäneen Tšeljabinskin tienoilla asuva nainen päätynyt aikoinaan
musiikinopettajaksi yksinomaan äitinsä painostamana, vaikka veri vetäisi
sihtee-riksi. Matkaseuraksi osuneet lapsiperheet puolestaan mahdollistivat
toistaiseksi vähäiseksi jääneen verbien lyhyiden käskymuotojen opettelun
toistolla ryyditettynä. Vaunun muina turisteina matkanneet hongkongilaistaustaiset
lontoolaissisarukset nousivat junasta Jekaterin-burgissa vieraillakseen Romanovien
tsaariperheen perhepotrettipaikalla ennen jatkamistaan Mongolian kautta
Kiinaan.
![]() |
Avoimen makuuvaunun käytävää vierustavat syvennykset kaksine ala- ja yläpeteineen. Toisen puolen käytävää kulkee pitkittäin olevien petien jono. Yläpeti nousi pian arvoonsa yläilmojen majamaisema tukikohtana, jonne sai vetäytyä tarkkailuasemiin. Kapuamisen taisivat varttuneetkin. Käytävän päässä pöydällä siintää ehtymätön kuuman juomaveden lähde. |
Asuntojuna
Ylivoimainen enemmistö vaunun matkustajista taittoi koko
matkan Moskovasta Nerjungriin, joten päivien junassaolo muuttui pian
asumiseksi. Klassinen matkalla perillä -asenne osoittautui käytännölliseksi
kulkunopeuden vaikuttaessa verkkaiselta, vaikka vaunun kyljessä komeili 140
km/h. Aikaa vietettiin paljolti nukkumalla ja syömällä. Moskovasta lähdettäessä
osa painui välittömästi torkkumaan junan tarjoamien vällyjen ja petivaatteiden
turvin, minkä ei annettu häiritä myöhempiä yöunia. Aikavyöhykkeitä ajatellen hellästi
kohti tulevaisuutta kuljet-tava junamatka ei aiheuttanut yhtäkkistä aikaerorasitusta,
mutta kellonajat johtivat epäselvyyk-siin jopa paikallisten keskuudessa, sillä
sekä asemien kellot että pysähdyspaikoista kertova aikataulu vaunun seinällä noudattivat
Moskovan aikaa. Muutoin vaunun aikataulu oli suosittu nähtävyys, sillä viittä
minuuttia pidempiä pysähdyksiä asemilla ei haluttu jaloittelematta tuhlata.
![]() |
Novosibirskin vinkeä asemarakennus. |
Huoltovarmuus ravinnon suhteen oli vaikuttava. Junan ravintolavaunun
sijaan ainakin avoimessa makuuvaunussa suosittiin asemien laitureille
parveilevilta myyjiltä ostettuja eväitä. Tarjolla oli monenmoista vihanneksista,
hedelmistä, marjoista, leivoksista ja leivästä aina savustettuun kalaan.
Tavaraa kaupiteltiin niukalti, mutta olisi eräällä asemalla silti ollut
mahdollista lunastaa itselleen kattava viinilasisetti tai hankkia
matkakavereiksi täytetty orava ja näätä. Suosittua syötävää olivat myös ilmeisen
aromisuolaiset nuudeli- ja perunakuiva-ateriat, olihan junassa tarjolla
maksutta kuumaa vettä käytännössä rajattomasti. Vaunussa kiertäneeltä tytöltä
ostettu pihkainen setripuun käpy puolestaan tarjosi askarteltavaa sisältäen kooltaan
maapähkinää ja toisaalta sekä pehmeydeltään että maultaan kaukaisesti
pinjansiementä muistuttavia suupaloja. Syömiseltä, nukkumiselta ja juttelulta
mahdollisesti jäänyt muu aika näytti ikkunasta tuijottelun lisäksi kuluvan
kirjojen, ristisanatehtävien ja kännykkäpelien parissa.
Neljäntenä päivänä kirjoittajan kanssa samassa
syvennyksessä matkanneen viisivuotiaan pojan äidin tupakkatauot vaunujen
välikössä olivat merkittävästi tihentyneet. Vanhemmissa oli havaittavissa
lievää ärtyneisyyttä lasten ehdittyä jo sotkea Pieni merenneito -värityskirjansa
ja nuhjata Angry Birds -pehmolelunsa, minkä jälkeen maailman vielä
maahanlyömättömien jälkeläisten keskuudessa alkoi kipunoida kyllästymisen
synnyttämä kapina. Kuin tilauksesta saapui vaitonainen ja sulavaliikkeinen
lelukauppias esittelemään aarteitaan, kuten rikossarjan tunnusmusiikkia
soittavaa, sateenkaaren värisillä valoilla varustettua ja ympärilleen punaisen
valokehrän luovaa hyrrää. Ihme ei kuitenkaan omassa syvennyksessämme, lähinnä
vanhempien vastustuksesta, tehnyt kauppojaan. Kirjoittaja itse erehtyi
huvittamaan tavallista levottomammaksi äitynyttä viisivuotiasta tämän
tuntemalla kivi–paperi–sakset-leikillä, jota sitten vatvottiin vielä
viimeisillä minuuteilla ennen saapumista Nerjungriin puoliyöllä sikäläistä
aikaa.
![]() |
Siperian radan lisäksi myös BAM on vilkkaassa käytössä. Kuvassa Severobaikalskajan aseman vaunulastia. |
Avoimessa makuuvaunussa saatujen kokemusten perusteella
junamatkustusta Venäjällä voi suositella elintasoeksotiikkaa häpeilemättömästi
arvostavalle ja siten lievästä epämuka-vuudesta vaivaantumattomalle. Avoin
makuuvaunu erityisesti yhtäjaksoisesti matkustettuna on jokseenkin edullinen,
sillä liput Moskovasta Nerjungriin kustansivat reilut 300 € välitysyhtiön
kautta hankittuina. Liput erikseen eri osuuksille hankittuina tulevat
ilmeisesti kalliimmaksi. Mahdollinen valokuvien metsästys on kuitenkin
ongelmallista, koska ne harvahkot(?) helposti valokuvauksellisiksi miellettävät
näkymät sujahtavat vauhdilla ohi. Jatkuvan hälytysvalmiuden sijaan saattaakin
olla kokeilemisen arvoista rauhoittua katselemaan loputtomalta vaikuttavaa
metsää, suota, aroa, vuoria ja kyliä. Meno ei myöskään ole yhtä tasaista kuin
Suomen junissa, mutta muki pysyy pöydällä ja tee mukissa. Molempina kertoina
matkatessani elokuun lopulla lämpötila on päivisin toisinaan ollut jopa 30 °C. Lisäksi
junamatkustus valitettavasti tai onneksi vie myös aikaa.
Venäjälle suuntautuvaa junailuryntäystä ennakoiden jo
muutaman päivän taipaleelle kannattaa harkita mukaanotettaviksi ainakin:
- sandaalit
- junassa ja laitureilla läpsyttelyyn
- korvatulpat ja silmälaput
- junan tyyny on vain vaivalloisesti muotoiltavissa äänieristyskypäräksi
- vessapaperia
- toiletissa mahdollisesti tarjolla oleva loppuu tuon tuosta
- kosteuspyyhkeitä
- huomattavan suosittuja ja kertakäyttöisyyttään kommentoimatta käytännöllisiä
- mukavat ja viileät vaatteet
- muutkin matkustajat vaihtavat oloasuun
- 1. kuppi 2. lusikka 3. veitsi
- 1. syö&siemaile 2. lusikoi&hämmennä 3. paloittele&kuori&lainaa
Pakkaamalla arvoesineet mukana kulkevaan reppuun pystyy
laukut ja rinkat jättämään huoletta joko alapedin arkkuun tai yläpetiä
kattavalle hyllylle.
![]() |
Matalaa profiilia pitänyt maisema alkoi vuoristoilla matkan viimeisellä kolmanneksella. |
No comments:
Post a Comment