Thursday, 5 September 2013

Tampere – Nerjungri 24.-31.8.2013

Tampere – Moskova

Lauantaiaamuna vanhemmat tarjosivat lähes kaksi kuukautta pakkausta murehtineelle ja kyseenalaisen ansiokkaasti sen edellisyönä valmiihkoksi hosuneelle kansalaiselle yksityis-kyydin Helsinkiin, josta venäläinen turistibussi kurvasi kohti Pietaria. Suomalaisesta Helsingin ja Pietarin välillä liikennöivästä linjasta poiketen venäläinen versio matkasi päiväsaikaan, eikä matkatavaroita ainakaan tällä kertaa tarvinnut raahata bussin ruumasta näytille osana menomatkan rajamuodollisuuksia. Onnellisesti bussin pysäkki Pietarissa ja juna-asemat sekä Pietarissa että Moskovassa sijaitsivat toisistaan alle sadan metrin päässä, ja junien pitkän vaihtovälin ansiosta riitti aikaa kysellä Moskovan juna-asemalla sijaitsevan poliisiaseman lämminhenkisiksi osoittautuneilta toimihenkilöiltä passin rekisteröinnistä.


Moskova – Nerjungri

Avoin vaunullinen

Matkareitti kulki osin Siperian rataa pitkin, mutta sen sijaan, että juna olisi jatkanut Taišetista etelään kohti Irkutskia, se erkani Siperian radan kanssa samansuuntaiselle mutta Baikal-järven pohjoispuolelta ohittavalle Baikalin-Amurin rautatielle (BAM).  Matka taittui platskartassa eli avoimessa makuuvaunussa, jossa ilmeinen yksityisyyden puute kuitenkin korvautuu sillä, etteivät mahdolliset epämieluisat matkatoverit ole yhtä kiusallisia kuin suljetussa hytissä (ks. lähihistoriaan ajoittuva painotuote Hytti nro 6).

Makuuvaunussa näkee ja kuulee paljon. Ontuva keskustelu tahoiltaan samaan junaan kerääntyneiden kanssa antoi ymmärtää monien olevan palaamassa töihin synnyinmaassa viettämältään lomalta. Junassa keskustelu oli lähes varomattoman avointa, ja sen lisäksi, että eräs moldovalainen mies kertoi itsekin olleensa rakentamassa BAMia (julistettiin täysin valmiiksi 1991), oli maailmanmainetta niittäneen Tšeljabinskin tienoilla asuva nainen päätynyt aikoinaan musiikinopettajaksi yksinomaan äitinsä painostamana, vaikka veri vetäisi sihtee-riksi. Matkaseuraksi osuneet lapsiperheet puolestaan mahdollistivat toistaiseksi vähäiseksi jääneen verbien lyhyiden käskymuotojen opettelun toistolla ryyditettynä. Vaunun muina turisteina matkanneet hongkongilaistaustaiset lontoolaissisarukset nousivat junasta Jekaterin-burgissa vieraillakseen Romanovien tsaariperheen perhepotrettipaikalla ennen jatkamistaan Mongolian kautta Kiinaan.

Avoimen makuuvaunun käytävää vierustavat syvennykset kaksine ala- ja yläpeteineen. Toisen puolen käytävää kulkee pitkittäin olevien petien jono. Yläpeti nousi pian arvoonsa yläilmojen majamaisema tukikohtana, jonne sai vetäytyä tarkkailuasemiin. Kapuamisen taisivat varttuneetkin. Käytävän päässä pöydällä siintää ehtymätön kuuman juomaveden lähde.
Toilettikoppia hyödynnettiin ilmeisesti myös tukan ja astioiden pesuun. Pönttö toimi takuuvarmasti, sillä poljinta painamalla avautui näkymä alapuolella vilistäville raiteille. Käyttö kielletty asemien läheisyydessä.

Asuntojuna


Ylivoimainen enemmistö vaunun matkustajista taittoi koko matkan Moskovasta Nerjungriin, joten päivien junassaolo muuttui pian asumiseksi. Klassinen matkalla perillä -asenne osoittautui käytännölliseksi kulkunopeuden vaikuttaessa verkkaiselta, vaikka vaunun kyljessä komeili 140 km/h. Aikaa vietettiin paljolti nukkumalla ja syömällä. Moskovasta lähdettäessä osa painui välittömästi torkkumaan junan tarjoamien vällyjen ja petivaatteiden turvin, minkä ei annettu häiritä myöhempiä yöunia. Aikavyöhykkeitä ajatellen hellästi kohti tulevaisuutta kuljet-tava junamatka ei aiheuttanut yhtäkkistä aikaerorasitusta, mutta kellonajat johtivat epäselvyyk-siin jopa paikallisten keskuudessa, sillä sekä asemien kellot että pysähdyspaikoista kertova aikataulu vaunun seinällä noudattivat Moskovan aikaa. Muutoin vaunun aikataulu oli suosittu nähtävyys, sillä viittä minuuttia pidempiä pysähdyksiä asemilla ei haluttu jaloittelematta tuhlata.

Tämän keskenkasvuisen samojedin ihastelu oli vähällä kostautua jo alkumatkasta Jekaterinburgia edeltävällä Družininon yksinäisellä asemalla, kun juna lähti liikkeelle kirjoittajan jatkaessa matkatoverinsa kanssa vielä keskustelua susien jälkeläisistä. Kaikessa käyttäjäystävällisyydessään juna kuitenkin osoittautui kyytiinhyppäämiskelpoiseksi liikkuessaankin.

Novosibirskin vinkeä asemarakennus.

Huoltovarmuus ravinnon suhteen oli vaikuttava. Junan ravintolavaunun sijaan ainakin avoimessa makuuvaunussa suosittiin asemien laitureille parveilevilta myyjiltä ostettuja eväitä. Tarjolla oli monenmoista vihanneksista, hedelmistä, marjoista, leivoksista ja leivästä aina savustettuun kalaan. Tavaraa kaupiteltiin niukalti, mutta olisi eräällä asemalla silti ollut mahdollista lunastaa itselleen kattava viinilasisetti tai hankkia matkakavereiksi täytetty orava ja näätä. Suosittua syötävää olivat myös ilmeisen aromisuolaiset nuudeli- ja perunakuiva-ateriat, olihan junassa tarjolla maksutta kuumaa vettä käytännössä rajattomasti. Vaunussa kiertäneeltä tytöltä ostettu pihkainen setripuun käpy puolestaan tarjosi askarteltavaa sisältäen kooltaan maapähkinää ja toisaalta sekä pehmeydeltään että maultaan kaukaisesti pinjansiementä muistuttavia suupaloja. Syömiseltä, nukkumiselta ja juttelulta mahdollisesti jäänyt muu aika näytti ikkunasta tuijottelun lisäksi kuluvan kirjojen, ristisanatehtävien ja kännykkäpelien parissa.

Krasnojarskista itään sijaitsevan Ilanskajan aseman tarjoomukset olivat yltäkylläiset. Keitettyjen kananmunien, täytettyjen piiraiden ja monen muun ohella myynnissä oli myös savustettuja kaloja joukossaan mulkoileva hauki.

Neljäntenä päivänä kirjoittajan kanssa samassa syvennyksessä matkanneen viisivuotiaan pojan äidin tupakkatauot vaunujen välikössä olivat merkittävästi tihentyneet. Vanhemmissa oli havaittavissa lievää ärtyneisyyttä lasten ehdittyä jo sotkea Pieni merenneito -värityskirjansa ja nuhjata Angry Birds -pehmolelunsa, minkä jälkeen maailman vielä maahanlyömättömien jälkeläisten keskuudessa alkoi kipunoida kyllästymisen synnyttämä kapina. Kuin tilauksesta saapui vaitonainen ja sulavaliikkeinen lelukauppias esittelemään aarteitaan, kuten rikossarjan tunnusmusiikkia soittavaa, sateenkaaren värisillä valoilla varustettua ja ympärilleen punaisen valokehrän luovaa hyrrää. Ihme ei kuitenkaan omassa syvennyksessämme, lähinnä vanhempien vastustuksesta, tehnyt kauppojaan. Kirjoittaja itse erehtyi huvittamaan tavallista levottomammaksi äitynyttä viisivuotiasta tämän tuntemalla kivi–paperi–sakset-leikillä, jota sitten vatvottiin vielä viimeisillä minuuteilla ennen saapumista Nerjungriin puoliyöllä sikäläistä aikaa.
Siperian radan lisäksi myös BAM on vilkkaassa käytössä. Kuvassa Severobaikalskajan aseman vaunulastia.

Yksi planeetan vanhimmista järvistä, Baikal, junasta nähtynä. Järvistä syvimpänä vesistö pimittää viidesosan maailman sulasta makeasta vedestä, minkä lisäksi siellä esiintyy runsaasti kotoperäisiä lajeja.

Avoimessa makuuvaunussa saatujen kokemusten perusteella junamatkustusta Venäjällä voi suositella elintasoeksotiikkaa häpeilemättömästi arvostavalle ja siten lievästä epämuka-vuudesta vaivaantumattomalle. Avoin makuuvaunu erityisesti yhtäjaksoisesti matkustettuna on jokseenkin edullinen, sillä liput Moskovasta Nerjungriin kustansivat reilut 300 € välitysyhtiön kautta hankittuina. Liput erikseen eri osuuksille hankittuina tulevat ilmeisesti kalliimmaksi. Mahdollinen valokuvien metsästys on kuitenkin ongelmallista, koska ne harvahkot(?) helposti valokuvauksellisiksi miellettävät näkymät sujahtavat vauhdilla ohi. Jatkuvan hälytysvalmiuden sijaan saattaakin olla kokeilemisen arvoista rauhoittua katselemaan loputtomalta vaikuttavaa metsää, suota, aroa, vuoria ja kyliä. Meno ei myöskään ole yhtä tasaista kuin Suomen junissa, mutta muki pysyy pöydällä ja tee mukissa. Molempina kertoina matkatessani elokuun lopulla lämpötila on päivisin toisinaan ollut jopa 30 °C. Lisäksi junamatkustus valitettavasti tai onneksi vie myös aikaa.

Venäjälle suuntautuvaa junailuryntäystä ennakoiden jo muutaman päivän taipaleelle kannattaa harkita mukaanotettaviksi ainakin:
  • sandaalit
    • junassa ja laitureilla läpsyttelyyn
  • korvatulpat ja silmälaput
    • junan tyyny on vain vaivalloisesti muotoiltavissa äänieristyskypäräksi
  • vessapaperia
    • toiletissa mahdollisesti tarjolla oleva loppuu tuon tuosta
  • kosteuspyyhkeitä
    • huomattavan suosittuja ja kertakäyttöisyyttään kommentoimatta käytännöllisiä
  • mukavat ja viileät vaatteet
    • muutkin matkustajat vaihtavat oloasuun
  • 1. kuppi 2. lusikka 3. veitsi
    • 1. syö&siemaile 2. lusikoi&hämmennä 3. paloittele&kuori&lainaa

Pakkaamalla arvoesineet mukana kulkevaan reppuun pystyy laukut ja rinkat jättämään huoletta joko alapedin arkkuun tai yläpetiä kattavalle hyllylle.

Matalaa profiilia pitänyt maisema alkoi vuoristoilla matkan viimeisellä kolmanneksella.

No comments:

Post a Comment